11 Aralık 2020 Cuma

BEYAZ GECELER – DOSTOYEVSKİ


İlk Yayınlanma Tarihi: 1848

Yazarı: Fyodor Dostoyevski

Tür: Kurgu

Uyarlamalar: Düş Avcısı (1971), Beyaz Geceler (1957)

***

Merhaba :) @kitaplarm_ve_ben ile birlikte okuduk bu güzel kitabı. #elimizdekikitaplarıokuyoruz grubumuzda bu ay okumak için seçtik. @panamayayincilik tan okudum kitabı. Kısacık 95 sayfa, bir oturuşta bitti. Panama güzel basmış, puntosu kapağı güzel ama uyarıyorum sizi arka kapağını okumayın çokça spoiler yersiniz ;) 

Dostoyevski insanları iyi tanımış gerçekten. Bu kitapta da iki karakter ön planda. Yalnız ve hayalperest bir genç adam bir gece ağlayan yalnız bir genç kadınla karşılaşır. Bir olay sonrasında sohbete başlarlar. Sohbetleri güzeldi. 


Birlikte dört gece geçirirler sokakta konuşarak. Birbirlerini iyice tanırlar. Adam öyle yalnız ki, insanları gözlemliyor ama onlarla konuşmaya çekiniyor ve hiçbir şeyini anlatamıyor. Kimi kimsesi yok bakımsız bir evde yaşıyor, sadece ev sahipleriyle iletişim halinde. İlk başlarda diyor ki insanlar beni bırakıp tatile gidiyorlar yani o derece kendini şehirdekilerle bütünleştiriyor onları tanıyor gözlemlediği için ama kendisini onlara tanıtamıyor. Hayal kuruyor sürekli. çok acayip kişiliği vardı. Genç kız da babaannesi ile yaşıyor, babaannesi görme engelli ve kendi elbisesini kızın elbisesine iğneliyor. Kızın ayrılmasını istemiyor nerdeyse tüm günü dip dibe geçiriyorlar. Korkutucu bence bu derece bağımlılık. Adamla karşılaştıktan sonra hayatı değişiyor. Gerisini okuyun :)

Yazar insan psikolojisine hakim zaten ve bu eserde de onu anlıyoruz bayağı. Aşık ve yalnız insanların hissettiklerini, verecekleri kararı biliyor. İnsanlar öyle tuhaf ki. İstediği bir şey olmayınca ondan vazgeçip başkasını isteyebiliyor veya istediği bir şeye kavuşunca diğerini hemen terk ediyor vs.

İnsana insan lazım diye boşuna dememişler. Her şeyi içimize atarsak bomboş bir yaşamımız olur. Birileriyle konuşmak onunla arkadaş olmak için atılan ilk adım yani. Hayata karşı bu kadar çekingen olmamak gerektiğini düşündüm okuyunca. Birisine tüm hayatını anlatıp, umut verip sonra da çekip gitmek ne kadar kötü onu da düşündüm. Gerçi şöyle bir şey de var insanlar hayatımıza girer, her biri bize bir şeyler katar ve gider elbette. O andan sonra iki kişi de eskisi gibi olmaz. Biraz spoiler: Yine de kitapta bunun tersi vardı aynı şekilde yaşamak nasıl mümkün olabilir? Adam artık konuşmuş, kendini açmış bir daha içine kapanamaz bence, sadece orasını beğenmedim.

Türlü türlü şeyler yazılabilir kitap hakkında, ben severek okudum. Size de tavsiye ederim, Dostoyevski’ye başlangıç kitabı da olabilir Beyaz Geceler.

16 yorum:

  1. Gerçekten güzel bir kitaba benziyor okumadım henüz. Listeme ekledim. :)

    YanıtlaSil
  2. Merhaba ziyaretime gelmişsiniz. Teşekkürler:) Takipteyim sizi. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  3. Sıklıkla karşılaşıyorum bu kitapla ama okuma fırsatı bulamadım henüz. Emeğine sağlık, güzel yorumlamışsın. Okumak isterim bende :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet okumalısın güzeldi :) her şeyin bir zamanı var o gelince okursun sen de :)

      Sil
  4. Dostoyevski'den yalnızca Yeraltından Notları okumuş ve yazarın dilini sevmiştim. Bu kitap aklımda yoktu ama listeye aldım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de o kitabını okuyacağım bekliyor kitaplığımda :)

      Sil
  5. Beyaz geceler ile başlamıştım Dostoyevski'ye. O yüzden yeri ayrıdır bu kitabın bende:)) Yazını gördüğümde tekrardan okuyasım geldi kitabı:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tekrar tekrar okunabilecek kitaplar yazmış dostoyevski gerçekten iyi yazarlardan insan her okuduğunda farklı şeyler buluyor :)

      Sil
  6. filmi de cok güzeeeel, eski siyah beyaz, bir de radyo tiyatrosu var mutlaka dinleeee :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet filmi izlemek aklımdaydı radyo tiyatrosunu da dinlerim inşallah çok sağ ol :))

      Sil
  7. güzel kitaba benziyor teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  8. Rus yazarları favorim. Dostoyevsky de en sevdiklerimden 😊

    YanıtlaSil

Değerli Okuyucular:
Lütfen yorumlarınızda küfür, argo ve ahlaksızlık kullanmayınız!!!
Onların haricinde her türlü eleştiriye açığım :)
Yorumlarınız denetlendikten sonra yayınlanacaktır!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...