1 Kasım 2020 Pazar

UZAKTAN KUMANDALI KIZ – JAMES TIPTREE, JR.

 

Merhaba. Öncelikle İzmir’e geçmiş olsun. Allah ölenlere rahmet eylesin, yaralılara şifa versin inşallah. Deprem yaralarını bir an önce sarabiliriz umarım.

@kitaplarm_ve_ben öncülüğünde #birlikteheraybiryayinevi grubumuzda ekim ayı için İthaki’yi belirlemiştik. Bir gün gecikmeyle atabiliyorum ancak. Kasımda ise Arkadya okuyacağız. Bilimkurgu klasiklerinden bir kitap seçtim. Hugo en iyi kısa roman ödülü de almış. Kitap kısacık 70 sayfa, Ursula K.Le Guin’in yazdığı önsözle birlikte. Önsözde; yazarın erkek sanıldığı, uzun zaman da kimliğini deşifre etmediği, kadın olduğunu söylediğinde herkesin şok olduğu da anlatılıyor.

Reklamların yasak olduğu bir dünya hayal edin. Üreticiler ne yapardı ürünlerini tanıtmak için sizce? 


P.Burke hasta ve fiziksel görünüşü çirkin bir kız diye tabir ediliyor. Hayatı inanılmaz derecede kötü gidiyor. İntihar edip hastaneye kaldırıldığında ona fırsat sunuyorlar. Çok güzel bir robotu kumanda edecek ve markaları önerecek. Yaşadıkları dünyada reklam tamamen yasak. Haberlerde de olayları insanların anlamasını istedikleri gibi gösteriyorlar. Markalar da kendilerini duyurmak için çok güzel olan robotları kullanıyorlar. Şimdiki instagram fenomenleri gibi onlar da ürünü kullanıyor ve tavsiye ediyor. Herkes bu popüler kültür ikonlarına hayran olduğu için ürünleri almak istiyor. Burke de Delphi’yi uzaktan kumanda ediyor. İşini yapıyor, herkes onu çok seviyor hayran kalıyor, planladıkları gibi yürütüyorlar. Bir gün hesapta olmayan bir şey çıkıyor: Burke aşık oluyor. Aşk her şeyi alt üst ediyor. Aşkın de kısacık kitaba girmesi çok klişe olmuş. Zaten ben verilmek istenen duyguları da hissedemedim dediğim gibi. Eski zamanlarda yazılmış ama harika olan çok kitap okudum, bu onların arasına giremedi benim gözümde.

Ben bilimkurgu çok severim ama ona rağmen kitap bana hitap etmedi. Yazım tarzından kaynaklı galiba. Bir soğukluk vardı, betimleme eksikti. Yazım tarzı değişikti bazen okuyucuya direkt hitap ediyor, sonra yine hikayeyi anlatıyor. Aslında konusu güzel, yazıldığı yıla göre de iyi ve ileri görüşlü. Ama ben sevemedim, çok kısa olduğu için olayları tam anlayamadım, karakterlerle empati kuramadım. Karakterleri ve gelecekteki o dünyayı daha derinlemesine anlatabilirdi. Ben adapte olmakta zorlandım. Sonlara doğru biraz anladım, konuyu anlatılmak isteneni ama hoşuma gitmedi. Eğer daha uzun tasvirlerle anlatılsaydı o distopik dünyayı ve karakterin yaşadıklarını daha iyi özümserdim. Güzel bir konu harcanmış gibi geldi bana, biraz daha detaylı bir roman olsaydı keşke. Yine de başka yorumlara da baktım sevenler olmuş, bilimkurgu severler şans verebilir.

9 yorum:

  1. Konusunu okuyunca her ne kadar kitabı okumasam da eleştirilerinize hak verdim. Konu itibariyle oldukça ilginç bir kitapmış orası ayrı fakat bilimkurgu kitaplarını okurken çok seçici oluyorum. Nedenini tam olarak bilmesem de :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. seçici olduğunuz için bu kitabı sonraya bırakın bence. sevmeyen kesim çoğunlukta ama sevenler de var galiba.

      Sil
  2. Selamlar, 70 sayfalık kitap hakikaten kısaymış. Ödüllü olması ve kitabın kahramanı aslında dikkat çekici. Konu da öyle. Bir an hayatımızda reklamlar olmasaydı nasıl olurdu diye düşünmeye sevk etti sorunuz. Üretici olarak değilde tüketici tarafından baktım olaya. Paramız bir sürü gereksiz şey almayacağımız için cebimizde mi kalırdı, hatta zengin bile olabilirdik :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet dikkat çekici konusu. dediğinize katılıyorum gereksiz şeyler almazdık ve zengin olabilirdik. ama reklam yasağına bile çözüm üretirler bu kitapta olduğu gibi dolambaçlı yoldan tanıtım olurdu :/

      Sil
  3. konu ilginç gibi ama anladım okumayalııım :) arkadya iyi oluyo bu arada fantastik felan yani :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yanii bu kitaba öncelik verme başkasını oku, bilimkurgu klasikleri serisini kesin okumak istiyorsan okursun zamanı gelince =)) evet arkadya kitapları güzel oluyor :)

      Sil
  4. bilinci yerleştiriliyor. kendi bedeni bir yerde kapalı kalıyor aklıyla o kızı yönetiyor. ama bunun için de vücuduna çeşitli kablolar bağlanıyor yani uzaktan kumandalı denmesi de bu yüzden. değişikti

    YanıtlaSil
  5. Okumuş kadar oldum yazınızla, anlatım kötüyse malesef içine almıyor kitap.. sayfanız çok güzel neden takip edemiyorum sizi :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet ben de de öyle oluyor anlatım kötüyse. sayfamı beğenmenize sevindim. web sürümüne geçin eğer mobildeyseniz en aşağıya inip web sürümüne geç e tıklayın sağ tarafta farklı insanlar diye bir kısım var oradan izle ye tıklayın veya blogger da okuma listesine tıklayıp, takip ettiğim bloglar kısmını düzenleye basın ve sağdaki ekle tuşuna basıp sayfamın url sini kopyalayıp oraya yapıştırın her iki şekilde de takip edebilirsiniz :)

      Sil

Değerli Okuyucular:
Lütfen yorumlarınızda küfür, argo ve ahlaksızlık kullanmayınız!!!
Onların haricinde her türlü eleştiriye açığım :)
Yorumlarınız denetlendikten sonra yayınlanacaktır!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...